Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
54 MINS

Anna Sandahl – Grundare & COO på Ode Agency

juni 30, 2017

Anna Sandahl är en av grundarna till Ode Agency och är en av de vassaste contentproducenterna jag känner till. Hon har sin bakgrund inom journalistik och har även arbetat som chefsredaktör på ett fotbollsmagasin för ungdommar. Längs vägen lärde hon sig om marknadsföringsperspektiven och utvecklade metoder för att sammanföra jouranlistik med moderna metoder för SEO. Allt för att göra innehållet mer tillgängligt för rätt och relevant målgrupp. Idag är Anna inte bara innehållsproducent och byråchef. Hon utbildar även nästa generations innehållsproducenter på bland annat MAH, Campus Lidköping och har även varit på Berghs School of Communications.

Anna Sandahl – Vad ÄR content marketing?

Content marketing är ett sätt att positionera sig på marknaden utifrån kundperspektiv.

– Säger Anna Sandahl
Det som förändrats är sättet content konsumeras, algoritmerna bakom forumen och kanalerna där content distribueras men också förväntningarna på content, fortsätter hon. Kvalitet är A & O när det kommer till content. Bara över de senaste åren har kundernas mognad förändrats beträffande sin egen förståelse och sina egna förhållningssätt kring content.

Man vs Machine

Skriver man för läsaren eller skriver man för sökmotorernas algoritmer? Ja, bägge delar menar Anna Sandahl. Men det får under inga omständigheter bli sämmre för läsaren bara för att tillgodose maskinernas (läs: algoritmernas) preferenser. Anna sätter ribban högt och frågar sig om huruvuda det innehåll hon är på väg att producera blir det bästa som finns online för det ändamål (läs: för den sökning) hon producerar för. Det finns gott om skribenter och även content producenter, men det räcker inte med att få fram text eller SEO anpassa texten. Det gäller att inspirera och engarera sin publik till att interagera med innehållet. Det kan betyda att de delar, gillar, återkommer eller vad som helst som förflyttar dem från positionen som läsare till följare och i dess förlängning till varumärkesambassadör. Bäst resultat får de skribenter och content producenter som förstår datan bakom interaktionerna menar Anna Sandahl.

Kommentera

Scroll to top