Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
58 MINS

Apollonia San Contreras – Kronaby

december 08, 2017

Man ska helst ha 15000 följare på instagram, men man ska inte heller stirra sig blind på antal följare. Det är nästan viktigare att studera vilken relations influencern har till sina följare än antal följare, menar Apollonia San Contreras – influencer marketing manager på Kronaby. Kronaby producerar kolckor, uppkoplade klockor. De kallas för connected watches och är ett mellanting mellan traditionella mekaniska eller Qvartz-ur och de så kallade smart-watches såsom Apple watch och liknande.

Klockbranschen 2017

Det har aldrig sålts så mycket klockor som det gör nu, men ändå är det kris i klockbranschen. Dels krisar det då de traditionellt fina märkena fått konkurrens av olagliga kopior på en helt ny nivå än tidigare, dels har konsumenternas köpmönster förrändrats i och med digitaliseringen av kundresorna. Och som om inte det var nog har det kommit fler sorters klockor. Klockor som är något mellan en klocka och en smartphone. Kronaby har positionerat sig mellan smarta klockor och vanliga klockor. Den är delvis uppkoplad genom att den är kopplad till din mobil och du kan justera vissa funktioner i klockan från din smartphone och vissa funktioner i din smartphone från klockan. Enkelt uttryckt kan man säga att i en värld där alla har en klocka och alla har en smartphone, har Kronaby utvecklat produkter som hjälper kunderna att få ut mer av både sin telefon och sin klocka. Men oavsett hur bra produkten är, är det en otrolig utmaning att ge sig in i klockbranschen i dessa tider.

Apollonia San Contreras definierar vad som är en bra influencer

Apollonia säger menar att Instagram är bästa plattform för influencer marketing just nu. Hon säger att folk är mottagliga för att få nya produkter, tjänster och varumärken presenterade för sig, på den plattformen. Dock behövs ett förtroendekapital som man som nytt varumärke behöver låna av en så kallad influencer.

”De måste bli excited! Annars är det ingen idé” – Säger Apollonia San Conteras.

Vem bör lyssna på detta avsnitt?

Om vi ser bortom det självklara såsom folk som jobbar med influencer marketing på ett eller annat sätt, så gör man rätt i att lyssna på Apollonia San Contreras om man ska till exempel lansera ett nytt varumärke eller slå sig in i en ny bransch. Även alla som jobbar mycket med social kan ha glädje av att lyssna på henne.

Kommentera

Scroll to top