Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
68 MINS

Björn Ekdahl – CEO Ode Agency

augusti 04, 2017

Björn Ekdahl har sin bakgrund inom kommunikation och marknadsföring och då framförallt att bygga varumärke och consumer experience i Paris lyx- och modevärld. Han jobbade mycket med hur kundupplevelser ska ser ut i framtiden, vad definierar begreppet lyx och vad kommer det att innebära i framtiden, hur når man nya målgrupper i nya ”attraktiva delar av världen” och hur man både skapar och använder hållbarhet som del av affärsmodellen.
Och så har han ju givetvis haft möjlighet att samarbeta med tunga varumärken och företagsgrupper. Varumärken som Louis Vuitton-gruppen, Kering Group, Mercedes-Benz, H&M, Guerlain, Marriott Hotels, The Crown Estate, fashion week i Paris, Vivienne Westwood, Vacheron-Constantin, Boucheron och många fler. I detta avsnitt av onlinefolket ska vi lyxa till det och se om det är samma strategier, metoder och tänk som ligger bakom marknadsföringen av lyxprodukter, eller om det skiljer sig i mer än bara budskapet.

Björn Ekdahl – Vägen hit

Med två kadidatexamen i religion respektive litteratur från Uppsala universistet och och en magistersexamen i Publishing från Stockholm universitet, kan man säga att Björn Ekdahls kompetens är mångfacetterad. Sedan 2008 har Björn suttit i diverse ledningspositioner och chefspositioner inom diverse bolag – alla inom kommunikation och marknadsföring. Idag är han CEO eller VD som det heter på svenska, för malmöbaserade Ode Agency.

Björn Ekdahl – 3 bästa tips

  • Börja alltid med purpose – Why do we exist? What is the purpose of the organization and how is that purpose best pursued? Om mitt företag/produkt upphörde att existera idag, vad skulle våra kunder sakna imorgon? What is the strategic vision supporting this purpose? Vad är det viktigaste som inte sker i mitt företag idag?
  • Jobba contentdrivet – börja med att fundera på affärsmålen och säljstrategi och vilken data som behövs mätas. Skapa sedan marknadsföring/innehåll med detta i åtanke. Kampanj kompletterar innehåll.
  • Minst 6 kontaktytor – Finns där målgruppen finns. Visa expertis och kom in tidigt i köpresan.

Kommentera

Scroll to top