Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
65 MINS

Cowfunding – Gertjan Dieleman & Hans Ramel

februari 17, 2017

Detta avsnitt av Onlinefolket handlar om köttindustrin och närmare bestämt om crowd funding av kött – Cowfunding.

När jag köper kött, köper jag en bit av djuret från min lokala livsmedelshandlare. Men för bonden som föder upp djur gäller det att få sålt varje del av djuret, innan djuret slaktas. Bonden kan ju inte bara klippa ut en bit ryggbiff för att jag blev sugen. Det här är en stor del av grunden till att köttindustrin ser ut som den gör.

Cowfunding – Hur det går till

Cowfunding erbjuds jag som kund att köpa en andel i ett djur från en lokal gård i närheten av Skåne eller Stockholm. När alla andelar av det djuret sålts, skickas den till slakt och kort därefter får jag hem mitt paket med lite av varje. Lite köttfärs, lite ryggbiff och så vidare.

Omständigt, nja… det är ju inte “on demand” precis men för oss som verkligen älskar att sätta tänderna i en stor fet steak, ger det en möjlighet att äta riktig “farm to table”-kött istället för kött från köttfabriker som bedrivs på industriell skala med allt vad det innebär. Allt som oftast innebär det flest kilo kött för minst antal kronor.

För mig blir det lite lättare också, senare när min dotter är stor nog att fråga var maten hon äter kommer ifrån. Då kommer jag slippa traumatisera henne och det är jag tacksam för.

I dagens avsnitt ska vi snacka med nederländaren Gertjan Dieleman och skåningen Hans Ramel som tillsammans grundat Cowfunding.

Att jag är frälst i produkten och formatet hör du ju. Men hur kommunicerar man när man ska sälja finkött genom internet till en befolkning som vet väldigt lite om vad det är som vi stoppar i oss och var det kommer ifrån? DET är intressant för alla kommunikatörer och marknadsförare.

Då Gertjans Dielemans engelska är bättre än min holländska och Hans Ramel flyter mellan svenska och engelska helt utan problem, gjorde vi intervjun på Engelska…mestadels. OK då. Svengelska.

Kommentera

Scroll to top