Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
74 MINS

David Bjärne – Marknadschef Teknikdelar.se

november 20, 2017

Samtalet mellan mig och David Bjärne blir både personligt och nördigt när vi snackar nätmobbing, e-handel och kampen om att göra rätt online. Det blir högst personligt då både David och jag har barn i ugnefär samma ålder. Med andra ord sitter vi både i en sitts där nätmobbing inte längre är något som bara finns i andras liv. Vi, precis som alla andra föräldrar måste förhålla oss, läsa på och sinnomtid hantera fenomenet. Jag lovar dyrt och heligt att jag ska ragga upp någon som arbetat aktivt med frågan om nätmobbing och intervjua dem. Men denna intervjun handlar till största delen om annat. Nämligen David Bjärnes re-design av teknikdelar.se – en e-handel med drygt 22000 produkter.

David Bjärne om e-handel & att göra rätt online

David berättade även om att han var mitt uppe i en re-design med fokus på att kavlas ut inför den stora komersiella högtiden – Black Friday. I en dryg timme fick jag ”pick his brains” om hur resan sett ut och hur mycket jobb det vart. Vi snackade om verktyg, design och multivariabla tester på produkttester. David beskriver utmaningen i att veta VAD man ska testa. Å ena sidan testar man små saker – färg på knappar, position av pris etc. Å andra sidan testar man stora saker som position av element, visuella faktorer så som färgval och liknande. De stora faktorerna visar VAD som funkar och inte funkar. De små faktorerna är konverteringsoptimering. Med andra ord, slipning av det som de stora testerna visat sig fungera.

Omfattning – team och arbetsfördelning

De är två personer – David Bjärne och en kollega till honom, som gör arbetet tilsammans med en byrå. Men en förutsättning för detta var att teknikdelar.se själva stod för designen. Det bettyde att David fick designa sidan själv. En extra stor utmaning då han inte är en designer. Men betyder det att designhantverket nervärderats i teknikdelar.ses re-designarbete? – Nej, säger David.

Det ÄR ett tight schema. Att David gjorde designen själv kortade ner arbetetstiden för programerarna. Att hålla ett tight team har varit av största vikt för att arbetet skall bli bra och funka inom den strama tidsramen. David Bjärne gör en uppskattning att det tar minst ett år att göra en ordentlig re-design. Dels testningen, men även planering av arbetet och sedan kravställa och designa.

Teknikdelar.se valde att behålla samma format på produktbilder, men att göra dem större. Sedan hintar han åt vilken monsterarbete det hade vart att ta nya bilder, om de beslutat att ändra format, då de har fler än 22000 produkter.

Vem bör lyssna på denna intervju?

Denna intervju är ett måste för dig som står inför en re-design av din webb, men alla som har en e-handel gör rätt i att lyssna på David Bjärne. Han droppar bland annat kunskap om Google Shopings long tail effekt och berättar också hur han förhåller sig till jättar som AliBaba, Amazon & Wish till exempel.

Kommentera

Scroll to top