Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
39 MINS

Google Analytics 2018 – Analys och Strategi

augusti 14, 2018

I detta avsnitt av Onlinefolket snackar Ehsan Noroozi med Nazeeh Koja Oghlan, dataanalytiker här på Resultify om strategi och analys i Google Analytics. Tillsammans tittar vi på förändringar som skett det senaste året i Google Analytics och tittar lite extra på de nya rapporter och vyer som finns.

Analys & Strategi

Hur påverkar de nya rapporterna våra arbetssätt och strategier? Vad får man ut egentligen av att plöja ner timmar i att analysera till exempel Kohortanalys och cross-device-rapporter?

Nazeeh Koja Oghlan berättar om hur och varför han valt ut just Kohortsrapporten och cross-device-rapporten som två av sina favoriter. För honom handlar det om att ta det här med analys till nästa nivå för att bättre förstå och lära känna sina kunders kunder. Att höja blicken från det som händer rakt framför näsan till att ta ett större och mer långsiktigt grepp om sin webbdata.

Datakvalitet?

Vi snackar även massor om datakvalitén i Google Analytics. För visst är det så att en strategi, oavsett vad det är för strategi (content strategi, social media strategi, webbstrategi eller kanalstrategi eller marknadsföringsstrategi generellt) faller platt om den inte utgår från befintlig, korrekt data. Men hur ligger det till med den saken egentligen. Hur är kvalitén i gemene analyticskonto?
Nazeeh understryker här vikten av att som analytiker, både förstå och ha insyn i implementeringen av Google Analytics och även sätta sig in i hur datainsamlingen egentligen går till.
Enligt honom går det bra att jobba även med en felmarginal på 5-10% men för att kunna göra den bedömningen MÅSTE man ha koll på sin data och datakvalitén.
Detta blir svårare och svårare, ju fler saker vi ska spåra och ju fler enheter som ska spåras. Men även här ser Nazeeh ljus i slutet av tunneln. Han menar att på samma sätt som Kohortsrapporten funnits i andra, mer specialiserade verktyg förr men nu även inkluderats i Google Analytics, så kommer gänget bakom Google Analytics att successivt göra det lättare för användarna att dels hålla bättre hygien i sin data men även få ut mer och bättre insikter ur sin data.

Vem ska lyssna på detta avsnitt?

Alla digitala marknadsförare borde ha liiiite koll på detta i alla fall. Men även du som kanske är makrnadschef och ska kravställa din webbanalytiker. Eller så är du kanske webbanalysnörd som Nazeeh och jag själv (Läs: Ehsan) och vill veta hur du får ut mer ur din Google Analytics.

Kommentera

Scroll to top