Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
30 MINS

Hamza Ftouni – Social media redaktör

juli 20, 2017

Hamza Ftouni agerade Social media redaktör för Malmö Stads sommarsattsning #Kulimalmö. Han driver bland annat deras Facebook och deras Instagram. I detta avsnitt av onlinefolket får vi hörs en ung, social mediavan millenial, förklara för en äldre (läs; 36 år) digital marknadsförare vad som är nyckeln till att få högre engagemeng eller interaktion på de inlägg man alstrar.

Hamza Ftouni – Radioröst

Han började som praktikant på Sveriges Radios Din Gata i P3, när han gick i gymnasiet. Efter en vecka fick han ”air-time” och fick agera slagpåse för sina kollegor. Ett retoriskt knep som producenter använder för att skapa sympati för en karraktär. Hamza lärde sig hantverket snabbt och blev snart ordinarie programledare i kanalen. Den exponering han fick var givetvis bra för honom och hans personliga varumärke, men över tid har han kommit att bygga på egna kanaler snarare än att förlita sig på Sveriges Radio och Din Gata i P3 som exponeringsyta.

Hamza Ftouni – Radio vs Social media

Hamza Ftouni berättar om hur han genom att jobba med retoriken och fokusera på känslan som han vill förmedla framför allt annat, lyckats bygga sig en egen publikbas som följer honom på flera plattformar. Hamza slår ett slag för i synnerhet Snap Chat och menar på att det växer än och i sitt format tillåter en direkthet och en närkontakt som till exempel Facebook inte ger. Han menar att även om radion gav bättre genomslag i början, så har han idag lyckats kultivera fram ett fromat eller recept eller arbetsmetod där han får bättre resultat genom sociala medier än genom radion.

Hamza Ftouni – nyckeln till att lyckas

Där jag (läs: Ehsan) skapar innehåll baserat på data och statistik, kör Hamza Ftouni på känsla. Och gång på gång får han bättre resultat i form av mer interaktion från en mer engagerad publik. Det innebär dock inte att han blundar för datan och statistiken, utan tvärtom. Hamza använder siffrorna för att ständigt förbättra sitt hantverk som innehållsskapare. Men nyckeln till framgång menar han ligger i att redan före bestämma vilken känsla man vill att publiken ska ha kvar när det är över. Vare sig det är en video som är över eller ett Facebook inlägg som levt ut sin tid och blivit gårdagens.

Kommentera

Scroll to top