Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
47 MINS

Hans Willehader – Arkitekt på Arkitema Architects

februari 24, 2017

I samband med en organiserad trendspaning anordnad av det finfina folket på Media Evolution City, här i Malmö, fick jag höra arkitekten Hans Willehader från företaget Arkitema dela med sig av sina tankar.

Han sa ett par saker som rörde och berörde mig.

Hans Willehader sa

Bra städer handlar inte bara om att våra byggnader ska vara vackra, utan om rummen mellan husen. Uppvakta makthavare och dem som bygger staden och ställ krav på att Malmö blir den bästa staden.

Detta klingade så vackert i mina öron, för jag älskar verkligen min Stad. Malmö. Jag älskar verkligen Malmö.
I och med utbyggnaden av det gamla varvsområdet och industriområdet till det som idag kallas västra hamnen, har vi fått en ny stadssiluett. Högskolan flashar och skryter med nya byggnader och vi har en fastighet här i Malmö som är turkos-metallic. Hur många ställen i världen kan säga det?

Arkitektur som kommunikation

Jag tänkte också på att arkitektur är kommunikation i allra högsta grad och att jag har fortfarande inte har fått chansen att nörda ner mig i riktigt ordentligt och djupt i den aspekten av kommunikation. I ett land full av Hemnetknarkare borde vi ju rimligtvis vara duktiga på att uttrycka oss genom arkitektur. Men vad säger vår arkitektur om oss egentligen?
Vad är det som kommuniceras i Svensk stadsplanering och hur ska vi tänka frammåt? Jag tänkte också på att arkitektur är något som alla människor har starka känslor om, men hur marknadsför man arkitektur?
De flesta arkitekhemsidor jag snubblat över i min re-search har varit fula och inte alls i tiden. Inte alls kommunikativa. Inte alls som arkitekturen som samma företag representerar.

Amiralsstaden i Malmö som exempel

Just nu pågår förarbetet med Amiralstaden i Malmö. Ett ansträngning för att eventuellt förtäta, förnya och förbättra framförallt Rosengård. Av de fyra förslagen som diskuteras, har tre kommit från arkitektfirmor och ett från LTH/SLU. LTH/SLU står för Lunds Tekniska högskola och Sveriges Landskapsarkitekts Utbildning. Det är med andra ord blivande arkitekter och landskapsarkitekter. De saknar således relevanta hemsidor. De andra tre, Radar, Nyréns Arkitektkontor och JJW Arkitekter har visserligen hemsidor, men om du bortser från bilderna och ser till arkitekturen på sidorna, deras uppbyggnad, användarvänlighet och nytänkande så finner du att de inte håller samma kvalitét som själva hantverket som samma firmor levererar.

Vad jag försöker säga är att arkitekter ligger efter när det kommer till marknadsföring. Något som även Hans Willehader intygar.

Ser vi till hur Malmö Stad kommunicerar kring arkitektur så är det mer nyskapande och rakt av effektivt!

Kommentera

Scroll to top