Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
54 MINS

Helena Borg – Informationsteknik

februari 16, 2018

Helena Borgs karriär började i hennes fars radio & TVbutik. Hon var kanske 7-8 år, i slutet på 70-talet eller början på 80-talet. Vi snackar om en tid där TV-apparater var tjocka, hade träfaner och det fanns tydligen även mynt-tvapparater, där man la in en slant och fick kolla en liten stund. De hyrdes allt som oftast ut.

Andra nostalgiska produkter från förr som nämns i detta avsnitt är automatiska buljongmaskiner. Som kaffemaskiner, men för frusna själar som redan fått sin dos koffein.

Att lära sig sälja

Först började hon med att berätta om doften av blyet man löddar med. Helena Borg minns doften från sin barndom och berättar hor hon får flashbacks emellanåt när hon går runt på Informationsteknik och någon medarbetare löddar. Den doften sitter kvar i själen från tiden då hon hjälpte sin far i den där radio & tvbutiken.

När hon var liten hjälpte hon till att städa, plocka undan och julskylta inför julhandeln. Efterhand som hon blev större fick hon fler arbetsuppgifter och större ansvar. Administration i form av fakturering och annat pappersarbete. Och hela tiden studerade hon hur hennes kollegor, de vuxna i butiken betedde sig och vilket beteende som funkade och eller som inte verkade fungera alls.

Först tänkte hon att hon skulle bli teknisk, åt ingengörshållet men efter två år på gymnasiet bytte hon bana och satsade på sälj poch marknad.
Helena Borg startade sitt första bolag medan hon gick på gymnasiet. Hon sålde någon slags klimat-apparat. Hon kallar det för energibesparingsteknik. Små datorer som hjälper till att förbruka energin lite smartare. Hon hyrde in folk som kunde installera produkterna som gick på stark ström. Två år sysslade hon med det, men sen tröttnade hon. Det blev för ensamt säger hon.

Hon gillade business. Och fast än affären gick ihop, så kände hon att hennes sociala sida inte fick det andningsutrymme som behövdes. Helena Borg gick vidre i livet i egenskap av konsult på en tidnings säljavdelning.
De hade träffat henne i ett säljsammanhang och tänkte att hon skulle kunna blåsa liv i deras egna säljare.
Ändå så säger hon att det varken är konsultjobbet eller skolan som lärt henne om sälj. Det är hennes pappa.
Hon lärde sig att allt börjar i behovsanalysen. De som lyssnade på sina kunder gick det bra för.

Helena Borg bjuder på ett samtal med doft av nostalgi

Stora tomma tjockTVlådor, buljongmaskiner, mynt-tv-apparater och NMT-telefoner. Det känns som en annan värld när vi sitter Informationstekniks konferanslokal, med totalt 140″ platt LED skärm på väggen (2 x 70″ platt LED tv-apparater).
Informationsteknik som ägnar sig åt perfekt ljud, perfekt ljus och perfekt bildlösningar. Vare sig det är en mässa, en konferens eller ett hotell. De ogillar sladdar. Det är en grej de tar på allvar. Man ska inte behöva se sladdarna.

Vem ska lyssna på detta samtalet?

Informationsteknik har 1000-tals produkter. Den röda tråden är kvalitet. Inte billigaste led-lamporna och sladdar som slutar funka efter en vecka eller två.

Så detta samtalet är till för dig som bryggar mellan tekniska människor och slutanvändare. Helena Borg var kund i 13 år innan hon började jobba för Informationsteknik och i detta avsnitt av Onlinefolket delar hon med sig av sina erfarenheter. Insikter som man får först när man suttit på bägge sidor av säljbordet.

Kommentera

Scroll to top