Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
98 MINS

Janus Langhorn – UGetThePicture

september 29, 2017

Janus Langhorn ställer mig mot väggen, när jag upptäcker att min kompetens som kommunikatör, berättare och storyteller kanske inte räcker till för att beskriva honom. Givetvis ställer han mig mot väggen i symbolisk mening, för Janus är allt för ödmjuk för att ställa mig mot väggen. Det är mer situationen som ställer mig mot väggen.

Janus Langhorn

Janus Langhorn

Janus Langhorn 2017

Det är svårt. För å ena sidan är jag förundrad och lite star-struck över Janus. Å andra sidan finns det i skrivande stund alldeles för mycket superlativ på nätet så det blir kontraproduktivt för mig att låta superlativen regna över honom. Janus är så bra…men det säger alla om alla nu för tiden. Så hur ska jag som kommunikatör förmedla precis hur bra han är? Jo, arbetet, bilderna och rösten får tala för sig själv.

Onlinefolket –> offlinefolket

Denna intervjun blev inte alls som jag tänkt mig. Men det visste jag att det inte skulle bli. Janus är nämligen en sådan människa som man inte riktigt kan förutspå. Obekvämt ärlig, provocerande snäll och häpnansväckande talangfull. Framförallt har han talang som visuell storyteller, men han är mycket mer. Uppfinnare, entreprenör….och mest av allt – människa!

Hur smakar norrsken?

När matkonstnären Björn Yilpää skulle ge ut sin kokbok som också skulle vara hans biografi, fick Janus Langhorn förtroendet att ta bilderna. Med andra ord, uppdraget att visualisera en mans livshistoria, vision och hantverk. Boken, Smak av norsken fungerar lika väl som kokbok som coffee-table-bok.

Smak av norrsken - 2017

Smak av norrsken – 2017

Janus får fram det brutala på ett avskalat sätt utan att det subtila, de fina nyanserna, går förlorade. I hans bilder kan ett älghjärta se rent och prydligt ut och plättar med lingon kan se ut som en barnsligt blodig fadäs. Tolkad ut av Björns berättelse om det radioaktiva molnet över Lappland efter Tjernocylolyckan i 1986

Foto: Janus Langhorn - Med smak av norrsken - 2017

Foto: Janus Langhorn – Smak av norrsken – 2017

Foto: Janus Langhorn - Med smak av norrsken - 2017

Foto: Janus Langhorn – Smak av norrsken – 2017

Visuell ljudabsorbering

Mångsyslare som han är, ägnar sig Janus Langhorn åt lite allt möjligt och inte bara fotografering. Fast det landar aldrig jättelångt från foto. Jag tror nämligen att dragningskraften bakom Akurats ljudabsorberande tavlor är just det faktum att man kan välja motiv på tavlorna och att för en visuell storyteller som Janus blir det ytterligare en dimension av hans storytelling.

Janus Langhorn 2017

Han berättar något med sin bild och filtrerar bort brus distraherar från storyn han berättar med tavlans ljudabsorberande egenskaper. I engelskan snackar man om ”sound polution”. Översatt till svenska blir det ”ljudföroreningar”. Jag tror man menar till missljud i form av brus. Alla bilar utanför som filtreras bort. Alla andetag som nästan överröstar föreläsaren i lektionssalen. Ekot av han den därs röst – han som alltid pratar skithögt, nästan skriker.

Janus Langhorn i World Trade Center, under en ljudabsorberande tavla där bestick formar ett fredstecken.

Janus Langhorn i World Trade Center, under en ljudabsorberande tavla där bestick formar ett fredstecken.

Men det räcker inte för Janus att berätta en historia med sin bild, filtrera bort brus med tavlan som bilden levereras på, utan han tog det ett steg till och lät installera högtalare i en av de ljudabsorberande tavlorna, så att han kan parrallellt med absorberingen av missljud, pumpa ut stämningsmusik.

Janus Langhorn – outside the box

Vad har vin med bröstvårtor att göra? Allt som oftast har de inget alls med varandra att göra. Utom när Janus skulle vara med och designa vinettiketter för Kullahalvöns vingård. Då tog han med hela processen av att hälla upp vin. Känslan av att hålla flaskan i handen. Känslan av att presentera vinet, innan man häller upp det. Ja, jag vet inte exakt hur han tänkte men resultatet fungerar. En vinflaska med en ”bröstvårta”.

Kullahalvöns Vingård

Kullahalvöns Vingård

Det handlar om att åreruppfinna eller återfödas. Dels som storyteller men även kunden ska återfödas. Det ska spela på kundens styrkor utan att vara samma gamla grepp som deras marknadsavdelning tagit gång på gång på gång.
Janus arbete med Spirit of Hven reflekterar detta.

Spirit of Hven

Spirit of Hven

Världsmedborgaren Janus Langhorn

Han ser alltid lite längre än oss andra och ser alltid till helheten. Världsmedborgaren Janus. Varje gång vi dragit ihop ett ”rädda världen möte” som svar på något hemskt som hänt, så är Janus en given deltagare. När jag fråga honom om hans bästa kampanj genom tiderna, borde jag inte blivit förvånad över att han plockade fram något som han gjorde för att förmå människor att panta. Panta mera.
Men kanske om jag såg det han ser när han tittar på världen, så hade jag också varit mer mån om den. Men den enda gången jag ser det han ser, är när han förevigat ögonblicket i en bild – ett foto.
Jag avslutar med en av Janus Langhorns bilder som är prisbelönt. Han har faktiskt vunnit en del priser med, men jag känner Janus så väl att jag vet att han inte vill leva på gamla meriter. Janus Langhorn är HÄR och NU – inte där han var när han gjorde det där som han senare fick en guldstjärna för. Och han är alldeles för ödmjuk för att flasha med sina priser.

Yosemite - Foto: Janus Langhorn

Yosemite – Foto: Janus Langhorn

Kommentera

Scroll to top