Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
32 MIN

Köpt trafik & betalkanaler med Ella Molin

april 16, 2018

Vi säger köpt trafik, men sanningen är att vi egentligen menar Adwords och eventuellt lite Facebook och kanske lite Bing. Frågan är; Var kommer besökarna på din hemsida ifrån?
Det är en fråga som alltid är relevant för oss kommunikatörer och marknadsförare, speciellt när vi tycker oss se att besökarna beter sig annorlunda på våra hemsidor beroende på varifrån de kommit.

Ella Molin – expert på köpt trafik & betalkanaler

Hon började med en dröm om att bli skådis, men längs vägen snubblade hon över digital marknadsföring och fann ett nytt kall. Det glädjer mig för det är sällan jag träffar någon som genuint tycker att det här med digital marknadsföring är lika roligt och spännande än jag.
Men Ella är bättre än mig. I alla fall när det gäller köpt trafik och betalkanaler. I skrivande stund är hon Head of Paid Channels på Web Guide Partner. Därför snodde jag en dryg halvtimme av hennes tid för att kolla av några av mina fördomar kring köpt trafik. Till exempel fördomen att det är sämre kvalitet på besökarna jämfört med organisk trafik.

Köpt trafik från Bing

Det är dumt att låte bli Bing menar Ella Molin.

De har gjort det så enkelt. Man i princip bara kopierar över sitt AdWordskonto.

Ella fortsätter med att förklara att Bing har generellt en äldre målgrupp och om man har samma målgrupp, är det dumt att låta bli nu när det är så enkelt. Sökvolymerna är inte alls i närheten av vad man finner i AdWords, men det kan vara värt det ändå.

Jag frågade vår egen (Resultifys) expert på köpt trafik, Anna Erfass om det här med Bing och hon menar att eftersom många sitter på företagsdatorer som köps in och hanteras centralt och drivs på Microsoft där Bing redan är förhandsvalt, kan man med fördel använda Bing för att nå just dessa grupper. Med andra ord kan Bing emellanåt passa bättre i tillexempel B2B-sammanhang.

Vem bör lyssna på detta avsnitt?

Ja, egentligen alla som redan idag lägger ner pengar på köpt trafik, eller är på väg att göra det. Vi snackar bland annat om SKAGs eller Single Keyword Ad Groups. Det är en strategi för att öka relevansen gentemot varje sökning och sökterm, samt ett arbetsflöde som ger en ständig förädling av de sökord, sökfraser och söktermer som faktiskt levererar resultat.

Kommentera

Scroll to top