Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
82 MINS

Linus Larsson – Thule Group

september 05, 2017

Linus Larsson är Global Online Traffic Manager på Thule Group. Under knappa en och en halv timme delar han med sig av sin karriärsväg, hur han tänker kring lokal SEO när han ansvarar för global onlinenärvaro och vad han lärde sig av att vara praktikant och hur det påverkar hur han förhåller sig till praktikanter idag.

Thule har gjort en otrolig resa under Linus tid på företaget. Främst har man skiftat från produktfokus till kundfokus och i kölvattnet på det har produktutbudet utökats. Idag är Thule mer än bara takboxar och takräcken och cykelhållare. Thule producerar numera även resväskor, kameraväskor, barnvagnar, barnstolar för cykel och cykelvagnar. Med andra ord, allt annat som människor som kan tänkas behöva takboxar kan komma att behöva.

Linus Larsson – En speciell generalist

De lärde tvistar om huruvida det är bättre att vara generalist eller specialist. Linus Larsson ser sig främst som generalist, men säger att det gäller att ändå kunna så pass mycket så man kan kravställa specialisterna. Även om specialister alltid har sin plats i organisationen så kräver den digitala närvaron så många olika specifika kompetenser att man måste förstå många hantverk om man ska kunna ta ett helhetsansvar över varumärkets digitala ansträngningar.

Linus Larsson – SEO-snack Öresund

Inspirerad av Michael Wahlgren och Pineberrygänget, bjöd Linus Larsson in till en SEO-snack för öresundsområdet. Han la upp förslaget på sin LinkedIn och tänkte att även om de bara blir 5 personer så är det good enough. Intresset blev dock betydligt större än så och när det väl var dag var de ca 70 personer som närvarade på det första SEO-snack Öresund eventet som höll till på Malmö Brewing Co & Tap room. Numera har initiativet fått en egen sida på SEO-snack där man kan anmäla sig om man vill närvara på nästa event. Man kan även passa på att följa SEO-snacks twitterflöde. Visst är det nördigt men så blir det när människor med samma intressen möts, oavsett om de är generalister eller specialister.

Linus Larssons bästa tips

Under intervjun name-droppades både en och annan bok, podcast och lite annat som Linus uppskattar. Han delade generöst med sig av sina bästa tips.

Design of everyday things – En bok om produktdesign och kognitiv psykologi.

The Startup  – En bok om att majoriteten av alla nystartade bolag faller, men att dessa fall går att förebygga.

Rocket Surgery Made Easy  – En gör det själv guide för att fixa vanliga problem kring användarvänlighet.

A book apart – Ett bokförlag som producerar praktiska böcker för alla som jobbar med webb.

Sök-podden – Pineberrygänget ger ut en pod en gång i månaden där det senaste och hetaste inom sök diskuteras.

Marketing School – Marknadsföringsskola med Niel Patel & Eric Siu

Conversion Jam – Ett event för alla som dag ut och dag in kämpar med att förbättra sina konverteringar.

Escape from Syria: Rania’s odyssey – Linus har en praktikant från Syrien som gett honom lite perpsektiv. Lite perspektiv på vad som händer i en annan del av världen medans vi här hemma sitter och försöker få fler like:s och re-tweets. Lite perspektiv som han gärna delar med sig av.

 

Kommentera

Scroll to top