Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
61 MINS

Advokat Robert Teklic om marknadsföringslagen

januari 29, 2018

Robert Teklic är Advokat med särintresse för marknadsföringslagen. MEd andra ord, VAD får vi säga och HUR får vi säga det? I sin yrkesroll har han gått från juridisk rådgivning hela vägen till operativ ledning. Alltså från idé till verkställande, till försvarandet av det där man nu kommunicerat. I denna intervju snackar vi om lagarna som reglerar vad vi som marknadsförare får och inte får göra. För face it, vi borde alla ha lite bättre koll.

Lagarna och marknadsföringslagen

Att skriva juridisk text är i mångt och mycket att skriva något som inte går att misstolka. Det ska inte finnas utrymme för några ”Jag trodde…” och ”Andemeningen är…” utan det ska vara till punkt och prick kristallklart vad som syftas till och vad meningen är. Att skriva något som reglerar EXAKT vad som menas. Ändå är det få stycken kommunikation som det vrids och vänds på så mycket som just juridiska texter och skrifter. Det är som om ju mer man anstränger sig för att inte bli missförstådd, ju mer misförstås man…i juridiska sammanhang i alla fall.

Så hur blir det när vi kommunikatörer ska verka i gränslandet av juridiken. Det behöver inte vara några skumraskensaffärer. Men låt säga att man ska marknadsföra gentemot barn och ungdomar – då är det ju av högsta vikt att vi som kommunikatörer och marknadsförare kan lagen och vet var gränserna går.
Eller alla som kommunicerar kring läkemedel, kosttillskott och livsmedel.
Var går den juridiska gränsen för vad man får marknadsföra och vilka kanaler som får användas?
Visste du om att man tillexempel visst får marknadsföra gentemot barn…. men inte på TV. Däremot är det fritt fram med reklam i andra medier.

Konsumentverket om marknadsföringslagen.

Vem ska lyssna på detta avsnitt?

Om du är marknadsförare eller kommunikatör med ansvar för varumärken som du själv inte äger så MÅSTE du ha lite koll så inte dina kunder drabbas av att du råkar trampa över gränsen. Denna intervju är ett samtal kring marknadsföringslagen mellan en advokat och en kommunikatör och marknadsförare. Ett fritt, lättsamt samtal som avser att vara ett första steg in i den djungel som är marknadsföringslagen.

Kommentera

Scroll to top