Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
46 MINS

Michael Wahlgren – Grundare av Pineberry

maj 22, 2017

När Google bjöd in världens bästa byråer till en VIP-konferens i Mountain View i Santa Clara County i Californinen, var Pineberry med på gästlistan. Så duktiga är de på SEM och SEO. Ja, Resultify var också med men idag handlar Onlinefolket om Pineberry eller snarare om Michael Wahlgren som var med och grundade Pineberry en gång i tiden.

Michael Wahlgren – master of SEM & SEO

Michael Wahlgren har inte bara varit med och grundat ett av nordens främsta byråer inom SEM och SEO, utan han har även skrivit några av de bäst säljande böckerna inom ämnet, sett till den svenska marknaden. Titlarna ”Guldläge på nätet” och ”Bygg en penga-maskin” är skrivan med avsikten att läsaren på en enda kväll ska kunna sätta sig in i och förstå hur det här med SEM och SEO fungerar.

Vid sidan av att driva byrå och skriva böcker, spelar Michael Wahlgren in en podcast i ämnet som heter Sökpodden och givetvis föreläser han också i ämnet.

Michael Wahlgren om olika kanaler och om framtiden

Han säger sig föredra LinkedIn framför Facebook men säger samtidigt att annonsering på LinkedIn inte ger lika mycket som annonsering på Facebook. Han säger sig se ett värde i Twitter och ser en potential i hur branschkollegor som arbetar gentemot den amerikanska marknaden använder Twitter i sina strategier. Samtidigt medger han att den svenska marknaden är för liten för att samma strategier skall vara lönsamma här. Vi snackar dessutom om e-posts marknadsföring och rör även content men allt som allt står en sak säkert. För Michael Wahlgren finns det ingenting som kan mäta sig med SEM och SEO.

Vem är duktig och vem borde kunna bättre?

Michael Wahlgren passar på att ge storbankerna en känga beträffande deras digitala marknadsföring. Trots miljonerna som de svenska storbankerna lägger ner på att synas online, är Michael föga imponerad och menar att det hela inte är särskilt välskött.
I stort menar Michael Wahlgren att marknadsföringsbranschen fortfarande inte har mognat till den nivå att alla förväntas redovisa värdet på sina investeringar och således tvungna att implementera någon slags mätning.

Kommentera

Scroll to top