Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,

Movember shavedown world record event

december 01, 2017

Movember – sammanslagningen av orden november och mustasch, är ett medialt fenomen. En kampanj som skapats för att sätta fokus på mäns hälsa och i synnerhet samla in resurser för forskning kring prostatacanser.
Genom åren har drygt 4,5 miljarder kronor samlats in under movemberflaggan. Men vad tänker man egentligen när man beslutar sig för att en mustasch inte bara är ansiktsbehåring utan även en plattform för kommunikation? Detta avsnitt av Onlinefolket handlar om just detta.

Movember – fakta i punktform

  • Termen Movember uppkom i Adilade i Australien 1999.
  • Officellt heter organisationen The Movember Foundation och finns på www.movember.com
  • 2012 var The Movember Foundation en av världens 100 största NGOs.
  • 2007 kritiserades organisationen för att spendera för mycket av de insamlade pengarna till löner och administrativa omkostnader. De spenderade då 9% av det insammlade kapitalet. Året därpå var den aktuella siffran 8%.
  • Under Movember World Record Shavedown 2017 rakades 304 herrar, 26 tatueringar gjordes av Zoi Tatoo och Robert Lindh köpte en puck & en hockeytröja för 20500kr. Totalt samlades drygt 150000kr in.

 

Ehsan blev star-struck

Det har hänt en gång tidigare. Då var året 2006 och jag (Ehsan Noroozi) blev star-struck i samband med att jag skulle intervjua Zlatan Ibrahimovic vid invigandet av Zlatan Court. Jag hade mutat väktarna med vars en kaffe-latte. 40 st blev det allt som allt. Det gav mig fri lejd in och upp på scen för att intervjua Zlatan och bjuda in honom till Din Gata 100,6s kick-off-fest. Han kunde inte komma för han skulle inte vara i Sverige då. Han skulle vara på VM. Fotbolls VM. #IShouldHaveKnown!

Den första november 2017 hände det igen. Jag blev star-struck IGEN! Denna gången var det dock inte Zlatan. Det var Rickard Söderberg. Jag har aldrig tidigare träffat en man som kan vara så macho och samtidigt ha så mycket glitter. Han är en sann stjärna. I slutet på detta avsnitt får ni höra hur jag inte fick fram mer än en enda fråga, när jag äntligen fick träffa Rickard Söderberg.

Vem bör lyssna på denna intervju?

Jag tror att de som jobbar med event och kampanjer är de som har störst glädje av att lyssna på detta avsnittet.

Kommentera

Scroll to top