Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
63 MINS

Nätmobbning med Christian Nordenström

maj 01, 2018

En aspekt av kommunikation som vi sällan tar upp är den om negativ kommunikation. I dess ytterlighet, mobbning. David Bjärne hörde av sig till mig och menade att jag borde leta upp någon att intervjua om detta och nätmobbning i synnerhet. Christian Nordenström rekommenderades och här är den drygt timmeslånga intervjun där jag och han vrider och vänder på fenomenet mobbning. Han ur perspektivet av en sakkunnig som studerat ämnet ingående och arbetar med det i vardagen. Jag ur perspektivet av en kommunikatör och marknadsförare som försöker förstå mitt eget hantverk bättre.

Hur ska man hantera mobbning och nätmobbning?

Vissa grupper är mer utsatta än andra. Vissa grupper förväntas kunna ”ta lite skit”. Jag tänker till exempel poliser, politiker, kundtjänst, service personal etc. Men hur ska man hanterta det? Hur mycket skit är ”lite skit”?
Det finns inga universallösningar, men det finns hjälp att få. Friends jobbar mer förebyggande medan Make a change arpertar mer praktiskt. Make a Change arbetar även mycket med vuxenmobbning och nätmobbning.
Likheterna är många, berättat Christian Nordenström. Men där finns också skillnader. Till exempel trollfabriker som studerar gamal sovjetisk propagandateknik för att bättre störa, stöta och mobba bort samtalsämnen eller personer som uttrycker ”fel” åsikter.

När man jobbar med enskilda personer som kränks på sin arbetsplats, får man bryta ner samtalet till mindre delar som är mer lätthanterliga och använda sunt förnuft. Men mobbarna är trollfabriker behöver man lära sig förhålla sig annorlunda till det. Man behöver mer kunskap helt enkelt.

Vems problem är det?

Redan 2013 engagerade vi på Resultify oss i verksamheten Inte Okej som arbetar mot nätmobbning. Nätet är ju trots allt vår arbetsmiljö.
Fast än arbetet har ebbat ut sedan dess är inställningen desamma. Jag ska villigt erkänna att jag allt som oftast har huvudet så djupt ner i mitt eget arbete, att jag inte skulle märka att det pågår en konflikt mellan två andra kollegor.

Det finns ett grundproblem på svenska arbetsplatser idag. Det är att vuxna inte kan särskilja på konflikt och kränkande särbehandling.

Säger Christian Nordenström.

Han fortsätter berätta om en tumregel:
Är det upprepning, kan det vara kränkande särbehandling. Är det en engångsföreteelse som kan redas ut över en ”bärs”, är det en konflikt. Oavsett ska det aldrig innehålla något element av förnedring eller hån.

Generellt är kunskapen på svenska arbetsplatser för dåligt. Det viktigaste är att ha ett väldigt konkret sätt att hantera situationer. Att ha en plan, helt enkelt. Christian berättar vidare om vikten av att lyfta samtalen, att slussa in folk rätt, hantera nätmobbning i mail och osv.

Vem ska lyssna på detta avsnittet?

Alla ska lyssna på detta avsnittet. Med det sagt, så blev det här avsnittet inte riktigt som jag tänkt mig. I egenskap av kommunikatör och marknadsförare fick jag lära mig att väga mina ord mer. Ord kan göra ont och jag är ofta klumpig med mina ord, speciellt i mail…speciellt till folk som arbetar i kundtjänst.
Detta avsnittet var en ögonöpnnare. Dessutom bjuder Christian Nordenström på 3 tips.

Kommentera

Scroll to top