Onlinefolket
Säsong 1 - 2016,
71 MINS

Navid Modiri – föreläsare och aktivist

december 16, 2016

Navid Modiri är en artist, aktivist och föreläsare. Han är gammal radioröst, precis som jag och precis som mig har han sina rötter i Iran. Navid betyder ”glad nyhet” eller ”glada nyheter” och modir betyder ”rektor” eller ”ledare”. Med andra ord kan man översätta Navid Modiri till ”Good News Management” eller ”Glad News Boss”.
Efter en golfrunda med Sverigedemokraternas partiledare Jimmy Åkesson, kallades han för samtalsaktivist. Men vad betyder egentligen samtalsaktivist?

Navid Modiri – Lite bakgrund

På Café Hängmattan i Göteborg läste Navid Modiri en dikt på 3 minuter och 9 sekunder. Det blev startskottet för kommunikatören. Han säger sig ha blivit slagen av känslan av att ett helt rum full av människor lyssnade på honom. En nyfikenhet kring mekanismerna av dynamiken mellan berättaren och publiken vaknade hos honom. Än idag ligger estradpoesin längs ryggraden på Navid Modiri när han ställer sig på en scen framför människor. Numera är det främst föreläsningar, workshops och gig med bandet.

Efter att ha läst en essä som Navid skrivit i Göteborgs Posten, kontaktade Sveriges Radio honom. Navid upplevde sin ingång till Sveriges Radio som en del av Sveriges Radios försök att skapa en organisation med större mångfald för att möta en ny publik. Det tog ett år innan Navid Modiri fann sig till rätta på Sveriges Radio och insåg vilket värde han tillförde och vilka hans styrkor var. Han fann ett utrymme för att släppa fram sin nördighet.

Ett samtal om hantverket kommunikation

Detta avsnitt av Onlinefolket bjuder på ett samtal mellan två historieberättare. Den röda tråden är storytelling och alla dess nyanser. Går det att skapa ett djup i kommunikationen när kontexten mäts i micro-expressions? I projektet Sverige 3.0 höll Navid Modiri och hans projektgrupp i 5 workshops om Sverige, vilka vi är och vad vi vill med vår framtid. Dagslånga workshops. Projektet fick stort medialt genomslag. Allt utan att ha spenderat en enda krona i medieköp. Hur kommer det sig? En knapp timme av hjärtligt snack, långa konstpauser och nördighet för oss som gillar kommunikation. Enjoy.

Kommentera

Scroll to top