Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
60 MINS

Olof Bergvall – UX och kundresan

juni 29, 2018

UX eller ”user experience” är A och O i dagens kommunikationstänk. Vare sig du gör det själv eller lägger ut det på en byrå, måste du idag ha en ganska bra koll på användarupplevelsen eller UX:en. Funkar det verkligen så som du föreställer dig och vill att din kampanj, din annons, din landningsida eller kanske din app SKA funka?
Men vad vet du om UX egentligen?

Olof Bergvall är UX LEAD

På byrån Nordic Morning sitter en herre med ett lika imponerande skägg som jag själv har. Han heter Olof Bergvall och är UX lead. Det betyder att han är sjukt grym på det här med användarupplevelse eller UX som det heter på fackspråk.

Under en knapp timme fick jag privilegiet att ”pick his brains” och intervjua honom om hur landet ligger i dessa UX-fokuserade tider. Jag gick in i denna intervjun med förutfattade meningar kring UX och till exempel webbdesign eller grafisk design. Men jag lärde mig snabbt att UX är så mycket mer än så.
Det handlar helt enkelt om att möta kunden eller användaren på dennes vilkor.

Kundresan

Först måste vi förstå att varje sida är en landningssida och att kundresan börjar flera steg innan de kommer till din landningssida. Sen måste vi även ta till oss att allt fler frågor besvaras redan innan de kommer till en landningssida. Google Shopping till exempel, tillåter att vi handlar innan vi ens har klickat oss in på en e-handel. I och med Google Shopping förvandlas sökmotorn till en e-handel NÄR det är relevant.

Men hur blir det med voice eller röstsök? Vad har folk för förväntningar på röstsök eller voice, och hur ska man bemöta dem?

Vem ska lyssna på detta avsnittet?

Enligt Olof, är små verksamheter ofta mer nära och sina kunder och förstår bättre vad deras förväntningar är. Men ju större organisation, ju större distans mellan användare och beslutsfattare och då är det en tidsfråga innan användarupplevelsen hamnar i kläm.
Ska man jobba med personalisering?
Ska man lägga ner en massa pengar på användarupplevelsen?
Ska man kanske gå en UX utbildning själv?
Det är några av de frågorna som vi försöker bringa klarhet i under denna intervju. Hoppas ni gillar det!

Kommentera

Scroll to top