Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
55 MINS

Onlinefolket & Digital Madness – Avsnitt 0

april 07, 2017

Avsnitt 0 är enligt god podcastsed vad varje podcast bör börja med. Ett avsnitt där programledare och avsikt presenteras. I Onlinefolkets fall handlar det alltså om mig som programledare (Ehsan Noroozi) och ämnet som onlinefolket handlar om – kommunikation och marknadsföring. Det är lätt för mig att snacka om marknadsföring och kommunikation. Därför gör jag podcast om det. Men det är svårt att snacka om sig själv. Därför har jag inte gjort ett avsnitt 0 för Onlinefolket förrän nu.
När Veronica Ermanbriks berättade att även eleverna på IHM Business School ville göra podcast bestämde vi att vi skulle göra ett gemensamt avsnitt 0. Då kan vi snacka med varandra och slipper snacka om oss själva.

Intresset för podcast växer

Emellanåt känns det som att poddlyssnandet fullkomligt exploderat och bara fortsätter växa. Men tack och lov behöver vi inte förlita oss på min magkänsla, utan kan titta på statistik om ämnet i fråga. Den visar att den starka tillväxten för poddradio verkar ha avstannat. Kantar Sifos Orvesto-mätning visar att i snitt lyssnar en knapp miljon människor på podcasts varje vecka.

Sveriges populäraste podcast är P3 dokumentär följt av P1 dokumentär.

Vem är podcastlyssnaren?

Den generella podcastslyssnaren är i snitt 36 år och är snäppet bättre utbildad än sina medmänniskor. Dessutom har denne snäppet högre inkomst än snittet. Det kan dock bero på att podcastlyssningen är överrepresenterad i Stockholm och Göteborg. ORVESTO Konsument redovisar lika många tjejer som killar som lyssnar. Podcasts kan liknas med tidningarna, där man hittar nischade målgrupper som styrs helt av ett intresse för t ex träning, mode, kultur, sport eller som i fallet med Onlinefolket – marknadsförings och kommunikationsnördar.

Hur mäts räckvidder på individnivå av ORVESTO Konsument?

Att mäta konsumtion av podcasts är inte helt okomplicerat enligt ORVESTO Konsument. De har frågat om faktiskt lyssnande i en frekvensskala, där de sedan viktat fram en månatlig räckvidd (genomsnittliga lyssnare per månad).

Ett gemensamt avsnitt 0

För de lyssnare som upptäcker oss först nu, finns redan en uppsjö av awesome intervjuer att lyssna på. Men att intervjua mig själv kändes bara konstigt. Att intervjua gänget bakom Digital Madness (IHM Business Schoolelevernas podcast) kändes mycket mer naturligt. Så istället för att dra ut på det till säsong 3 slog vi ihop våra påsar för detta avsnitt. Jag fick mitt efterlängtade avsnitt 0 och de med.

Kommentera

Scroll to top