Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
71 MINS

Patrik Rosenfeld – Digital strateg

juli 07, 2017

Patrik Rosenfeld är digital strateg på Resultify. Han har mer än 18 år i branschen och på många sätt personifierar han begreppet ”onlinefolk”. Du vet, människor vars vardag lever, tänker och andas digitalt. I bagaget har han bland annat erfarenheten att försöka sälja hjälpmedel för golf online…1997. Med andra ord så satt Patrik och försökte klura ut hur man bäst säljer på nätet innan begrepp som bredband och mobilt ens var allmänkunskap. I denna 71 minuter långa intervju maler vi igenom vägen hit, vad en digital strateg egentligen gör och vad Patrik tycker är nyckeln till att bli en bra, framgångsrik digitl strateg.

Digital evolution

Vissa saker köper vi online utan att ens tänka på att det inte alltid varit så. Bussbiljetter och resor, banktjänster och försäkringar och bostad till exempel. Även om ingen betalar sitt bostadsköp med genom att mata in sina betalkortsiffror på en hemsida, men vem skulle köpa en bostad utan att först klicka sig igenom och jämföra hundratals objekt på till exempel hemnet. En stor del av köpprocessen sker ju online. Tillsammans med Patrik snackar vi om hur den förändringen kom till och när den digitala sfären blev en självklar marknadsplats.

Digitala Strateger i Sverige – LinkedIn

Patrik Rosenfeld är även grundare av LinkedIn gruppen Digitala Strateger i Sverige, som har fler än 3500 medlemmar. En grupp där digitala strateger kan utbyta idéer och erfarenheter, ge feedback på tankar och spåna om framtiden. Gruppen har kommit att bli en hub för professionella som på ett eller annat sätt jobbar med marknadsföring i onlinesfären.

Patrik Rosenfeld – nyckel till framgång

Enligt Patrik så handler det om att lära känna slutanvändaren så bra som möjigt. Kunden. Besökaren. Målgruppen. Det gäller att se bortom det traditionella målgruppstänket och på djupet studera hur kundernas onlinebeteende ser ut. Det i kombination med en bred och ganska djup förståelse för det digitala ekosystemet, verktygen och kostnaderna, ger honom som digital strateg en bild av hur han ska arbeta frammåt. Som digital strateg gäller det ju att hela tiden planera nästa steg.

Kommentera

Scroll to top