Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
55 MINS

Searchstars & SEO-snack Öresund

oktober 16, 2017

SEO 2017

Searchstars är en konferens för alla oss som jobbar med digital marknadsföring, med fokus på sök – SEM & SEO. Kollegorna på Top Visible ligger bakom eventet. I konferensens kölvatten finns SEO-Snack öresund som Linus Larsson på Thule Group varit med och ordnat. Givetvis var Onlinefolket på plats för att fånga både röster och stämningen.

Patrik Rosenfeldt – Resultify & Digtala strateger i Sverige

Patrik betonade vikten med att inte snacka över huvudet på kunder och intressenter som kanske inte behärskar terminologin inom den digitala marknadsföringsscenen. Han uttrykte också att det många gånger är en utmaning.

Lyssna på Patrik Rosenfeldts intervju med Onlinefolket här. 

Linus Larsson – Thule Group

Linus på Thule Group lyfte frågan om jämställdhet inom branchen och vikten av att hålla igång en dialog kring det. Det är lätt att de tekniska rollerna blir mansdominerade och de kreativa blir kvinnodominerade. Men när kreativiteten blir mer teknisk och tekniken mer kreativ, krävs att vi som branch inte faller in i gamla mönster.

Lyssna på Linus Larssons intervju med Onlinefolket här.

Erik Björner – TopVisible

Erik på TopVisible passade på att påpeka att eventet gästades av internationella talare, så väl som lokala talanger och han var både glad och stolt över den nivå som Top Visibles konferens håller. Han passade även på att markera vikten av att inte tappa monentum när något går snett, utan att snabbt lyfta blicken och blicka frammåt.

Charlie Williams – Screaming frog

Charlie på Screaming frog vill slå ett slag för den tekniska kunskapen och påvisa att även kreativa kreatörer behöver skaffa en viss teknisk förståelse för att fullt ut förstå mottagaren. Han betonar vikten av att se uppsåtet bakom varje sökning, snarare än att se söktermen eller sökordet.

Fredric Lundgren – IKEA

Fredric på Ikea framhöll fem punkter där gemene digitala marknadsförare kan fokusera för att få ännu bättre resultat.
1. Page speed
2. Event Stream Processing
3. Multi Channel Marketing
4. Micro moments & tracking micro moments
5. Visualising your data

Lyssna på Fredric Lundgrens intervju med Onlinefolket från när han jobbade på Resultify här.

Aleyda Solis – Orianti

Aleyda på Orianti varnade oss för att inte ta Mobile First på allvar. Det räcker inte med att ha en responsiv hemsida. Det krävs en mobilvänlig sida som både är användarvänlig och botvänlig. Allt eftersom Google skiftar fokus till mobil first index, kommer alla aktörer som tror att de gjort tillräckligt när de skaffat mobilanpaddad design att staffas.

Andreas Cederblad – NE & Robert Våhlström – Olsson & Gerthel

Andreas på NE hoppades få höra ännu mer om röst-sök eller voice-search som det heter på engelska. Han var även nyfiken på den så kallade gigekonomin – där en specialist jobbar med och mot kunder över hela världen. Robert på möbeltillverkaren Olsson & Gerthel berättade om sin utmaning i att finna vilken bit content (läs: copy) som faktiskt fungerar och vilka delar som inte levererar resultat. Gemensamt var bägge herrar rörande överens om att eventet huserades på helt rätt plats – Malmö Brewing Co.

Ronell Smith – Moz

Ronell på Moz menar att fokus ska ligga på användarupplevelse. Innehållet ska ses holistiskt och vi ska optimera upplevelsen av all interaktion med varumärket. Ofta äger vi inte det viktigaste innehållet om vårt varumärke. Det kan handla om en recension eller liknande. Ronell menar att vi måste alla börja optimera vårt innehåll mot en söm-lös (seamless) upplevelse av varumärket.

James Finlayson – Verve Search

James på Verve Search påpekar att ända sedan Penguin 2.0 algoritmen som Google implementerade 2012, har värderingen av länkar förändrats, men än idag – 2017 – verkar arbetsflödet för länkbygge se ut på samma sätt som innan Penguin 2.0. Skillnaden är att det i och med Penguin 2.0 skiftat fokus från antal länkar till kvalitet på länkar. Med andra ord är det bättre att lägga ner tid och resurser på att få relevanta länkar från sidor med mycket besök.

Alex, Sam & Dave – Deep Crawl

Deepcrawl fokuserar på teknisk SEO. Det handlar om att finna insikter om tekniska hinder och möjligheter. Verktyget är till för bolag stora nog att ha ett digitalt marknadsföringsteam inhouse, eller byråer som använder det för sina kunders räkning. Det handlar om att göra en teknisk revision av hur hemsidor fungerar. Deep Crawl tittar på söndriga länkar, duplicerat innehåll och en massa andra tekniska aspekter som kan ställa till det ordentligt i SEO sammanhang.

Kommentera

Scroll to top