Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,
27 MINS

SEO för bildsök med Patrik Rosenfeld

mars 16, 2018

SEO för bildsök basics

När man vet att ca var tredje sökning är en bildsökning, böerjar man fråga sig varför man inte jobbat mer med SEO för bildsök. Men bildsök är inte för alla.

Man får se till sina kunder och sina produkter. Vissa produkter är med visuella än andra. Vissa kundresor är mer bildfokuserade än andra. Om man säljer målarfärg kanske det inte är bilder på målarfärgsburkar och hinkar som är lösningen, utan inspirerande miljöbilder där man ser väggar och annat som är målade med de färger man säljer. Det är en mer visuell kundresa än tillexempel konsulttjänster inom redovisning. Man får helt enkelt se till att ha koll på hur pass beroende man är av visuellt och grafiskt material.

Sen finns ju dom som är än mer bildfokuserade. Vi snackar om fotografer, illustratörer, visuella content-producenter, stock-photo säljare och liknande. För dem är ju SEO för bildsök ännu viktigare.
Vi får inte heller glömma att se över all grafik och visuell material som är till för att dra länkar och omnämnanden. Det kan vara infographics man gjort, eventfoton, datavisualiseringar etc.

Rankningsfaktorer – SEO för bildsök

Så, vad gör man när man optimerar för bildsök? Vilka är rankningsfaktorerna och hur uppför sig Googles bots när de crawlar efter relevanta bilder?

Ja, dels har vi de enka sakerna som man bör göra oavsett om man håller på med SEO för bildsök eller inte. Saker som:

  • Filnamn som innehåller sökordet
  • Alt-text som innehåller sökordet
  • Bildrubrik som innehåller sökordet
  • Bildtexter som innehåller sökordet

Men det räcker inte. Man bör dessutom ha koll på:

  • Titel på sidan där bilden finns
  • Bildens URL
  • Bilddimensioner
  • Bildstorlek
  • Hemsidans SEO för övrigt.

Sen påverkar också användarnas interaktion med dina bilder. Ju bättre bild, ju mer interaktion, ju bättre CTR och i dess förlägning, bättre SEO.

Vad ska man tänka på innan man börjar?

Det man inte har i huvudet får man ha i benen. Det fick jag lära mig som liten. Med andra ord – Gör om, gör rätt! Och rätt sätt att arbeta med SEO för bildsök är att först och främst titta på sin SEO i helhet.

Har du satt tydliga mål och delmål för ditt SEO arbete? Om inte – börja där. Sen kan du fortsätta med en revision av din sökordsanalys. Glöm inte att kolla hur du rankar på bildsök för dina huvudsökord och sekundärsökord.

Försök sen tratta ner dina insikter i en lathund som kan användas när man skapar och publicerar innehållet. Målet är att få SEO för bildsök att bli en naturlig del av contentskapandet. På så vis blir du bättre och bättre för varje bild du publicerar. Det är tanken i alla fall.

Vem borde lyssna på detta?

Ja, egentligen kan vi hårddra det och säga att alla som inte kan sälja fula produkter är beroende av bildsök och således SEO för bildsök. Det kan vara den som driver e-handel, frilansare, konsulter och ja, vem som helst som tar sin onlinenärvaro på allvar.

Patrik Rosenfeld som intervjuas i detta avsnitt är en fena på det här med SEO, oavsett om det är för bildsök eller vanlig textsök. Har du frågor så maila honom direkt och hälsa från mig!

Kommentera

Scroll to top