Onlinefolket
Säsong 3 - 2018,

Snapchat – Ett samtal med målgruppen

januari 23, 2018

Snapchat är svårt för mig. Det är inte att jag inte förstår mekanismerna eller idén. Jag förstår. Det jag inte förstår är tjusningen eller bubbland som snapchattare verkar vara i. Visst har jag appen i min telefon, men jag skulle ljuga om jag sa att det kom naturligt att kommunicera över snapchat. Liksåväl är kanalen där och vill man nå en publik som är under 25, gör man rätt i att lära sig allt man kan om Snapchat. Därför träffade jag målgruppen i form av tre tjejer. Två döttrar till en kollega och en vän till dem, för att försöka fatta varför Snapchat blivit den dominerande appen för en hel generation.

Panelen som snackar Snapchat

Om man kunde betala saker via snapchat, skulle nog mina tjejer aldrig använda någon annan app.

Så sa Joachim Lindgren om Snapchat.

Visst föstod jag att ungdomarna gillar saker jag inte riktigt förstår tjusningen med, men jag förstod inte omfattningen och djupet förrän Joachim sa de där orden. Alla föräldrar som ständigt kämpar med att bli hörda och uppmärksammade av sina barn förstår säkert vilken otrolig bedrift det är att fånga kidzens uppmärksamhet på ett så genomgående sätt. Men vad har snapchat som andra kommunikationsplattformar inte har? Och vad händer när snapchatanvändarna ska förklara ”grejen” med snapchat för en som använder sig av begrepp som ”kommunikationsplattformar”?
Joachims döttrar tog med sig en vän och tillsammans utgjorde Emma, Alice & Klara den expertpanel som jag fick ställa mina frågor till.

Varför är Snapchat bättre än andra appar?

Smaken är som baken. Vissa föredrar snapchat och vissa föredrar Instagram, men vad som chockade mig var att dessa tjejer inte verkar hänga på Instagram alls. Jag började min intervju i hopp om att förstå snapchat bättre, men bara minuter in i samtalet fick trillade första bomben. Instagram är på väg ut, sett från min panels ögon.
Facebook är inte ens med i loopen. En av mina tre panelmedlemmar har appen på sin telefon.

Är det det faktum att mamma & pappa numera finns på både Instagram och Facebook som gör att ungdommarna väljer bort det?
Snap är väldig mycket här och nu, men hur är det med andra plattformar? Twitter, Facebook och Instagram kan också vara här och nu, men där ligger ens inlägg kvar efter stunden passerat. Men på Snap så försvinner ju alla inlägg efter mottagaren sett dem. Det tillåter en annan typ av ärlighet och uppriktighet.

Även samtalsämnena skiljer sig från plattform till plattform. Vår panel är rörande överrens om att politik inte hör hemma på Snap, till skillnad från både Facebook och Twitter. (Detta avsnitt spelades in i slutet av 2017 och i avsnittet refereras till ”valår nästa år”. Det syftar till valet 2018)

Sen har vi det här med ofentlighet. När något är publicerat på Twitter, Facebook eller Instagram upplevs det som publikt och offentligt medans snaps ses som mer personligt och privat.

Vem ska lyssna på detta avsnitt?

Om din målgrupp är under 25 år bör du ha koll på Snapchat. Om du, precis som jag, känner att du har dålig koll på Snapchat som annonseringsplatform, bör du lyssna på detta avsnitt innan du börjar spendera pengar på konsulter, förståsigpåare och medieköp. Visserligen utgörs vår panel bara av tre personer, men de hjälper mig i detta avsnitt att kolla till exempel om den nordamerikanska statistiken som finns om Snapchatanvändarna och användandet stämmer överrens med svenska användares upplevelse av plattformen.

Kommentera

Scroll to top