Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
64 MINS

Thomas Falkenstedt – Bloggare & instagrammare

januari 05, 2017

Thomas Falkenstedt är bloggare och instagrammare. Men i grunden är han journalist och pr-strateg. Precis som jag. Ändå är han bättre än mig i bemärkelsen att han har drygt 45000 följare på Instagram. Det är drygt 44000 fler än vad jag har. Han har dessutom 17000 läsare på sin blogg och även här får jag se mig slagen… med ca 16997 läsare.

Thomas Falkenstedt – Social media och influencer marketing

Han ”flummade runt” på olika kulturinstitutioner i Stockholm innan han började plugga till journalist. Efter att ha jobbat med journalistik i två år, tog han steget till den mörka sidan (läs: pr-branschen). Någonstans längs vägen hann Thomas Falkenstedt även med att plugga statsvetenskap. Ett ämne som han menar handlar om kommunikation i allra högsta grad och syftar till hur studierna i statsvetenskap hjälpt honom förstå hur saker hänger ihop och hur han bättre kan verka den kontext i vilket han befinner sig.
Thomas Falkenstedt är en ”influencer”. En sådan som påverkar oss andra i hur vi tänker och i dess förlängning, hur och vad vi konsumerar. Det står faktiskt influencer på hans visitkort. Ändå är just influencer ett av de buzzwords som Thomas är mest less på.

Konkreta tips till alla instagrammare

Thomas delar generöst med sig av sina bästa tips för hur man driver en framgångsrik Instagramkanal. Han berättar om sin egen strategi, hur ofta han postar nya inlägg och vad som han tycker bör prioriteras. Vi snackar också om hashtags, demografi och givetvis så får Thomas Falkenstedt svara på Onlinefolkets 10 (Läs: 12 ;p ) snabba frågor.

Hur får man företagen att betala cash för att man delar med sig av den uppmärksamhet man får till dem och deras produkter? Under drygt en timme snackar vi om varumärken, interaktion, influencer affären och hur man hanterar folk som vill ha gratisreklam. Förr var det ju rätt vanligt med bloggare som skrev positivt om ett varumärke eller en produkt mot gratisexemplar.

Kommentera

Scroll to top