Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
49 MINS

Tommi Grønkjær Christiansen-Marketing Mix Modeling

juni 23, 2017

Tommi Grønkjær Christiansen är Head of Data Science på Resultify och ska hjälpa våra kunder att ta nästa steg i sin marknadsföring genom MMM eller Marketing Mix Modeling. Enkelt förklarat handlar det om att finna korrelationer mellan olika data för att se effekten av marknads- och säljansträngningar. Nyckeln är att ha bra, relevant data och förmågan att dra vettiga och smarta insikter. Genom att ta ett steg tillbaka och se datan i sin helhet, kan man bättre avgöra när det är dags att gasa och när det är dags att bromsa.

funny correlations

Inte alla korrelationer är relevanta.

MMM – Marketing Mix Modeling

Datan som används som underlag kan ikludera ekonomisk data, branschdata, produkt- och kategoridata, marknadsföringsdata såsom adspend, webbtraffik, sälj, geografisk data, kostnader och väder. Kort och gått gäller tumregeln att ju fler datapunkter man har, ju bättre analys blir möjlig. I regel tittar Tommi Grønkjær Christiansen på data från minst 3 år tillbaka i tiden för att kunna göra en trovärdig och träffsäker analys och rekommendation. Stora bolag med enorma marknadsbudgetar såsom McDonalds, Coca-Cola och Ikea har länge använt MMM för att få ut mer av varje investerad krona, men nu finns metoderna och modellerna tillgängliga för fler.

Tommi Grønkjær Christiansen – bakgrund

Tommi Grønkjær Christiansen har ne magister från Copenhagen Busniness School i matematik och statistik. 2010 började han som trainee inom re-search på Maxus. När han lämnade Maxus 2015, hade han jobbat sig upp till Head of Data. Efter Maxus började Tommi på företaget Data Intelligence i Danmark och jobbade sig upp till Head of modeling. Idag jobbar han med att hjälpa Resultifys kunder att maximera effekten av sina marknadsförringsansträngningar.
Att hans styrka är analys och smarta insikter, sticker han inte under stolen med. Han medger samtidigt att det finns områden där han inte är lika vass. Tommis arbete kräver en bred förståelse för olika plattformar, tekniker och marknadsföringsprocesser, men samtidigt krävs specialister på var specifikt område för att verkställa de rekommendationer som Tommi levererar.

Kommentera

Scroll to top