Onlinefolket
Säsong 2 - 2017,
38 MINS

Trovärdighet – Journalistik vs reklam

mars 03, 2017

De flesta av oss lever på vårt förtroendekapital. Således är trovärdighet ett måste för oss alla. Men vad händer med trovärdigheten i en tid där termer som faktaresistens och fake-nyheter är vardag? Detta är ett en del av ett dubbelavsnitt om just trovärdighet.

Detta avsnitt av Onlinefolket gästas av Journalistikstudenterna från Skurups Folkhögskola, representerade av Erdin Asanovski och Maja Strömberg.

Här på Regementsgatan 8 i Malmö där Resultify sitter och dag ut och dag in kommer på nya sätt att kommunicera våra kunders förträffligheter till deras kunder och potentiella kunder, sitter andra bolag också.

Bolag som IQQ och Pixelant bygger hemsidor och designar webbupplevelser för kunder som lever på sitt förtroendekapital och sin trovärdighet och vill att just den trovärdigheten reflekteras i deras webbnärvaro.

Företag som Dotkeeper som tar över domänhantering för att skapa trovärdihet för både sina kunder och för alla som förväntar sig att tillexempel när de klickar sig in på Metro.se, så är det just Metro de kommer till och inte någon trollfabrik som snott åt sig metros design och logga och domän och plötsligt sprider sin propaganda till inte ont anande nyhetsläsare eller flygstolen.se, så att folk som köper sina resor där och ger dem sina betalkortsuppgifter kan känna trygghet i att ingen snott domänen och följdaktningen – mina kortuppgifter.

Företag som CoreRelations som automatiserar kommunikation och i bästa fall trovärdighet men också företag som 4 front som hanterar trovärdighet från andra hållet. Större trovärdighet in till mig om mina kunder, gäster och intressenter genom Salesforceprocesser som samlar allt jag behöver veta och packar det till mig så att det blir sammanhängande, trovärdigt och gör mig mer trovärdig gentemot mina kunder, gäster och intressenter.

Kanske mest beroende av trovärdighet av alla här företaget Qbright som bäst kan förklaras som en slags doktor för affärer och företag. Trovärdighet är A & O om man lever på att företag kommer och erkänner sina fel och brister, så att man kan ordinera rätt medicin till dom, vare sig det är nedskärningar eller nyinvesteringar.

Poängen är att vi ALLA lever i förtroendebranschen och vår trovärdighet är vår mest värdefulla tillgång.

Trovärdighet – Journalistik vs Native advertising

Journalistikstudenter från Skurups folkhögskola 2017

Journalistikstudenter från Skurups folkhögskola 2017

Journalister anklagar marknadsförare och publicister för att urholka trovärdigheten genom att låta gränsen mellan journalistik och reklam suddas ut allt mer, genom tillexempel redaktionell marknadsföring eller Native advertising som det heter på fackspråk.

Under min tid i styrelsen för Publicistklubben södra diskuterades marknadsföringens påverkan på journalistiken ständigt och jämt. Relationen problematiserades och vreds och vändes på hela tiden men utgångspunkten var alltid att journalistik är trovärdig i sin natur och marknadsföring är tvärtom. För mig som har ena foten i journalistiken och andra i marknadsföringen, var det även intressant att det alltid var journalister som upplevde marknadsförare som ett hot mot trovärdigheten men aldrig tvärtom.
Beror det på att marknadsförare de facto är mindre måna om sin och sina kunders trovärdighet eller beror det på att marknadsförare lever i en växande bransch och miljö medan marknaden för journalister blir mindre för var dag?

I detta avsnitt diskuterar vi även olika typer av journalistik och huruvida trovärdigheten skiljer sig mellan dessa former.

Detta avsnitt är en del av två. Det andra avsnittet består av en intervju med journalisten och författaren Anders Mildner som vart debattredaktör på Svenska Dagbladet, kulturchef på Smålandsposten, nyhetsreporter på Sydsvenskan och ledarskribent på Expressen och även gjort ett föredrag om just trovärdighet och faktaresistens. Missa inte det.

Kommentera

Scroll to top